Skillnader mellan versionerna 7 och 8
Version 7 vid datum 2006-03-04 23:36:45
Storlek: 3827
Editor: JanNilsson
Kommentar:
Version 8 vid datum 2006-03-05 09:26:54
Storlek: 3768
Kommentar:
Raderingar markeras som den här. Bidrag är markerade som den här.
Linje 17: Linje 17:
 attachment:Odaterat%20koncept%20till%20kolumn%20eller%20insändare%20i%20
 Ötersundsposten.pdf
 attachment:ÖP%20odaterad%20insändare

Tidens politik

Här kommer vi att lägga ut material som handlar om Hans Anderssons och hans samtida kollegers politiska verksamhet, både i länet och på riksplanet. Flera olika "stora frågor" omnämns i brevväxlingen och här nedan kommer mera insändare uppsatser och rapporter som belyser bl a HA:s tankar och syn på olika aktuella samhällsföreteelser.

Den första stora frågan och den som HA förmodligen lade mest arbete på, var järnvägsbyggandet i norra Sverige. Detta var ju en oerhört betydelsefull fråga för just jämtlänningarna som hittills varit enbart hänvisade till fjärrtransporter med häst för sin varuförsörjning utifrån och sina personresor. Sommartid gick kommunikationerna med sjöfart till närmaste hamnar, Sundsvall och Tronheim, men även därifrån var landvägen lång till hela Jämtland, och alla tunga och långa transporter utfördes helst vintertid på slädföre.(Jämför kommentarerna i mest alla vinterbrev om slädförets kvalitet). Men vintertid frös Bottenviken, sjöfarten till Sundsvall upphörde och då återstod enbart häst för transporter och resande hela vägen ner till Uppsala vid 1870-talets början - en resa på ungefär 7 dagar från Östersundstrakten.

  • Ett stambanenät i södra och mellersta Sverige upp till Uppsala hade redan byggts från 1856 och framåt under 1860-talet. Under större delen av 1870-talet(HA:s första riksdagstid) pågick kampen i riksdagen om hur järnvägsnätet norrut mot i första hand Sundsvall, Östersund och Trondheim skulle se ut, och inte minst finansieras. I följande ÖP-artikel från 1979 ger den gamle historielektorn vid läroverket i Östersund, Hans Jacobsson, en sammanfattning av HA:s riksdagstid och bl a behandlingen av järnvägsfrågan.

attachment:HA_ÖP19790530.pdf Den däri nämnda broschyren tror jag HA tryckte på egen kostnad. Han var dessutom inte nöjd med den första upplagan, som innehöll en massa tryckfel, så han gjorde även en omtryckning. Jag ska försöka lägga ut ett utdrag ur den här också så småningom, då den bl a innehåller en hel del intressanta uppgifter om länets skogsbruk och flottningsverksamhet vid den här tiden.

En annan stor fråga som upptog mycket arbete under 1880-talet, och som ju fortfarande är aktuell och olöst i världspolitiken, var tullfrågan. Skall man fortsätta att skydda svensk produktion genom att med tullavgifter höja priset på importvaror, skyddstullar, eller ska man ha frihandel och släppa marknadskrafterna fria? Tullvännerna kallades även för protektionister och HA, liksom flertalet bonderepresentanter ville ha kvar tullarna.

  • Den här frågan delade medlemmarna i HA:s politiska hemvist, Lantmannapartiet i två läger och partiet sprängdes för en tid, vilket framgår av många brev i brevväxlingen.

I följande insändare i Östersundsposten utvecklar HA sina tankar om tullfrågan, vilket säkert var ämnat som budskap till väljarna att rösta på riksdagsmän med tullvänliga åsikter.

  • attachment:Östersundsposten%20%2019%20dec%201885.pdf attachment:ÖP%20odaterad%20insändare

Just vid den här tiden var HA hemma från riksdagen efter att ha blivit utslagen i sin valkrets vid föregående val(troligen mest beroende på trassel med rösträkningen - se brev från 24 sep. 1884). Vid nästa val någon tid efter dessa insändare blev han invald igen för ytterligare en period. När denna period var över tolkar jag brevväxlingen som att HA avstod från att kandidera, trots ivriga uppmaningar från flera anhängare, och drog sig tillbaka med ålderns rätt. Intresset för rikspolitiken kvarstod och han var aktiv politiker på länsplanet ända fram till sin död tio år senare vid 74 års ålder.

Busvebacken: Politiken (senast redigerad 2015-12-31 13:50:29 av JanNilsson)