Bilder och kommentarer, infångade längs järnvägen Moskva - Beijing sommaren 2013

Hela resan varade i nitton dagar med sjutton mellanliggande nätter. Vi tillbringade sju nätter på tågen, åtta hotellnätter i fyra städer och två nätter i jurta. Järnvägen Moskva-Peking sträckte sig över ca 725 mil oräknat serpentinsvängar i bergen och vi tillbringade sammanlagt 150 timmar eller 6 hela dygn på eller vid järnvägen, som faktiskt höll tidtabellerna i stort sett på minuten hela vägen. Farten mellan stationsuppehållen kunde vara ca 80 km/tim räknat på fågelvägen, och det var mellan 3 och 6 timmar mellan de längre uppehållen där vi tilläts kliva ur vagnarna, annars var vi inlåsta och hade stängda toaletter vid korta stopp. Vid varje stopp stannade luftkonditioneringen, som tydligen drevs av en markdriven generator på varje vagn. Den transsibiriska sträckan bestod av elektrifierat dubbelspår, medan linjen över Mongoliet gick på enkelspår med diesellok ända till Beijing. När vi befann oss i inom Kinagränsen fanns det dock även flera parallella elspår.

Min känsla är att vi under den här resan i princip passerade tre skilda världsdelar med var för sig helt olika historia, tre helt olika klimatområden, tre tydliga skillnader i sätten att leva och försörja sig på den ursprungliga landsbygden. Alla områdena har varit "drabbade" och kraftigt hämmade i sin nuvarande levnadsstandard av 1900-talets kommunistiska politik, som kanske har sänkt dem från tidigare nivåer helt jämförbara med Europa och Norden.

Jag har begränsat följande avsnitt om Mongoliet till sträckan från Bajkalsjön i norr och ner till nationsgränsen Mongoliet-Kina i söder, vilken här ligger mitt i Gobiöknen. Det gamla Mongoliet sträckte sig vidare genom den sedan länge kinesiska provinsen Inre Mongoliet, vars nedre gräns går i jämnhöjd med Gula flodens nordliga "loop" och resterna av alla gamla kinesiska murar, men mer om den delen i nästa berättelse. På den karta som jag tills vidare har funnit, är järnvägen röd. Vi gjorde kortare uppehåll på en eller annan timme för lokbyten ibland, då vi fick gå ut vagnarna och se oss omkring.

I Mongoliets huvudstad Ulan Bator bytte vi tåg vid ett tre dygns uppehåll med hotell och lokalt turistguidade bussutflykter i stan. En längre busstur ut på landsbygden utanför stan har jag gett ett eget avsnitt under HusdjursSkötsel i Mongoliet (svart streck på kartan).

Mongoliet Bajkalsjön

Kultuk Bajkalsjön

Vid Bajkalsjön Före Ulan Ude

Transsib Ulan Ude Ulan Ude Ulan Ude

Grete och Stig tvättar fönster Ulan Ude Efter Ulan Ude

Efter Ulan Ude Efter Ulan Ude

Naushki Gränspost Süch bataar

Morgon före Ulan Bataar Förort Ulan Bataar

Förort UB Kåkstad med tält Ulaan Bataar

Stationen i Ulan Bataar Gaz buss Bussinteriör Resebolaget Nomadic Journeys

Kläder Folkdräkt Folkdräkt Folkdräkter Folkdräkter

Gata med affärer Gata med affärer Nytt bostadsområde

Regeringsbyggnad Djingis Kahn

Västra torget Drakhuset

Tyr. bataar Vinterpalatset Kungliga sommarstugan

En dinosaurie i regeringsbyggnaden på ena sidan av paradtorget betraktar en äkta tyrannosaurie (möjligen tarbosaurie?) på den andra sidan, som i fjol återbördats till ursprunget av hans ättlingar via en auktionssite i USA. De senare khanernas palats låg omkring ett vanskött grästorg en bit därifrån. Kopparkittlarna vid det vita vinterpalatset hör till brandskyddet. Allt här är byggt av trämaterial.

Klostret Buddas fötter Klostret Ghandan Khiid

Buddistmunkar Munkskolan Bönestund

efter Ulanbatar efter Ulanbatar

Vindkraftpark Sovjets armebas

Tjoirs Perrong Tjoir i Gobi Bygdegården

Lokbyte i Tjoir Från kolgruvan Ny gruva?

Gammal gruva Bensinstation?

Gobi Gobi gobikameler Gobikameler

Korridoren Kupemat Grete o Magnus Restaurangen

rest rest rest

Sista kvällen före Beijing på tåget gick alla till restaurangvagnen. Ett par timmar senare körde vi över Kinagränsen och spenderade fyra timmar i Erlian på hjulbyte från ryska bredspåret till normalspårvidd innan vi fortsatte genom den kinesiska provinsen inre Mongoliet.