'''HampaTeorin''' 

De medeltida textilskatterna Revsundslisten
och Kyrkåstäcket som denna sommar visas på
länsmuseet Jamtli är upphittade i kyrkosocknar
där man tidigare endast odlade hampa.
Trots det anar få att det vita mjuka trådmaterialet
i vikingatextilierna kan vara vävda av fibrer
från kulturväxten.

Odlingskulturen runt Storsjöbygden är gammal.
Den kalkrika marken och den ljusa sommaren
var något som bönder långt tillbaka i tiden förstod
var alldeles utmärkt för hampodling.
Då som nu är det oftast odlaren själv som vet
vad jorden ger bäst.
”Ma sådd bara hampen här. Nån gång var det nån,
som sådd linet, men det var så arbetsamt och vax int
så säkert som hampen. Skulle nån käring bums ha lin,
så geck e ju köpa”.
Så berättade bonden Per Olsson, född 1852 i
Lockne socken.

Kulturhistoriska uppteckningar som gjordes vid
sekelskiftet tyder på att hampan var det starkaste
materialet till hemmets alla nödvändiga textilier.
Bönderna i jämtland föredrog hampan. De flesta
tyckte den var lätt att bereda och gav starka och
smutsavvisande textilier vilket var viktigare än
något annat i ett bondehem.
Fanns det någon som var sjuk på gården så var
det fint att ligga på lakan av hampa.
I uppteckningarna framgår det inte varför,
men en av hampatygets egenskaper är att den
blir mycket mjuk efter en tids användning och
dessutom har den en antibakteriell förmåga.

Den första svenska indikationen som arkeologerna
funnit av hampa är daterad till 100 e kr.
Platsen var i en tjärn på den jämtländska Rödön.
Fyndet är en viktig upptäckt eftersom det visar
att växten funnits här långt före medeltiden och
därmed vet vi inte vilket som är Sveriges äldsta
växtfibermaterial till textilier.
Men tydligt är att hampa har dominerat i Jämtland.
En kvarleva av odlingen är att för att få fina
textiltrådar så måste fibrerna
rötas i ett vattendrag,
det finns många
skogstjärnar som
fått sina namn uppkallade
av växten.
Vid en internetsökning
på Eniro i dag
finns hela tre Hamptjärn
i landskapet.
Det är ingen tvekan om
att hampan varit värdefull
som en nyttig och
allmänt odlad växt.
Men den odlades inte
endast till textilier,
även de oljerika och
nyttiga fröna har använts
till olika hushållsprodukter
som
tvättsåpa och lampolja.

Det var på den självhushållande
gården
som man odlade växten.
I dag kallar vi det
för småskaligt jordbruk
Men numera är det i
jakten på förnyelsebar
energi som bönderna
återigen strör fröna på
sina åkrar.
Det finns flera nyodlare
av hampa i landskapet
och på samma sätt
som i den äldre jordbrukskulturen
så är det
bonden själv som inser
fördelarna med växtodlingen.
– Hampan är en gröda
som gör det möjligt för
oss jordbrukare att ta
makten över vår egen situation
utan mellanhänder.
– De långa dagarna gör
det möjligt för oss att odla
fiberhampa som kan
ge oss höga skördenivåer
jämfört med regioner
med mörka sommarnätter
Så säger en av de 15
jordbrukare som i Västernorrland
har odlat hampa
under 2000-talet.
Nu är det EU som godkänner
vilka fröer bönderna
får odla och ännu finns det
mycket kvar att lära innan
den kan bli lönsam.
Det är bara under knappt
50 år som hampodlingen varit
försvunnen från Sverige.
Kunskapen om hampa försvann
lika snabbt eftersom
det i början på 1900-talet kom
både syntet, bomull och andra billiga material
från kolonialländer i Asien
och Afrika som konkurerade
ut våra inhemska växtfibrer.

När det gäller textilier av
hampa så var en bidragande
orsak till att kunskapen
försvann att viktiga ord förändrades
genom tiden och
fick nya innebörder.
Under 1800-talet benämns
enkla vävnader av
växtfibrer som linne.
Tidigare användes det
fornnordiska ordet lärft,
vilket också betyder ett enkelt
vävt tyg av växtfibrer.
Nuförtiden tänker vi genast på ett tyg
av lin när vi hör ordet linne, vilket därför
många gånger kan bli missvisande.
I den äldre litteraturen kan man tydligt
läsa att linne är ett samlingsord och betyder
alltså inte en vävnad av lin.
Exempelvis publicerade den Kungliga
vetenskapsakademin skrifter om odling
och annat nyttigt. Där behandlas hampa
och lin likvärdigt.
Pehr Adrian Gadd skriver på 1700-talet:
”Av alla växter är hampa och lin det nyttigaste.
Till handeln med buldan och alla slags
linnevävnader”.

I Jämtland fanns också ett annat inhemskt
ord för ett enkelt tyg av växtfibrer, strige,
som är en alldeles egen benämning för
den här sortens tyg.
Eftersom man tillverkade främst särkar
och klädesplagg av strige så försköts så
småningom ordet till att betyda just särkar.
Hampstrige var ett vanligt jämtländskt
ord som betyder en särk av hamplärft
men med den skillnaden att det vävdes
av de kortare fibrerna från textilberedningen.
De långa fibrerna kallades ibland för
långlin vilket syftade till både hampa
och lin.
Det går alltså inte att se skillnad på
brukstextilier av hampa och lin med bara
ögats hjälp.
I ett bondehem under medeltiden var
växterna tvungna att skördas efter att fröet
hade mognat, dels för att använda fröna
till att så ny hampa nästkommande år.
Men även till framställning av oljeprodukter.
Det innebar att fibrerna därför blev något
grövre oavsett om det var av lin eller
hampa.
Men växterna har inte konkurrerat med
varandra eftersom hampan trivs i fet myllig
jord, samt myrar och kärr där det finns
mycket kväve.
Det gör inte linet som hellre vill ha sandblandad
lerjord.
Beroende på vilken jord man hade runt
sin gård så valde bonden den växt som
bäst trivdes på hans jordlott.

Huruvida Revsundslisten och Kyrkåstäcket
är tillverkat i närheten av sin socken kan
vi med bestämdhet inte veta.
Båda är mycket skickligt vävda och har
ett stort kulturellt värde.
Att dessa blev funna i kyrkor betyder inte
nödvändigtvis att de varit kyrkotextilier
från början.
Eventuellt kan de ha tillhört ett bondehem
i ett tidigare skede.
Det var vanligt att det skänktes bonader
och takbeklädnader till kyrkorna under
medeltiden.
Så om väverskorna var hemmahörande
i Revsund och Kyrkås och hade odlat och
berett sitt garn där – ja, då är det med all
sannolikhet hampan som lyser vit i dessa
textilskatter.
 Git Skoglund